Selecteer een pagina

Nog iets wat ik heb ontdekt tijdens onze thuisschool: Ik heb blijkbaar ergens de overtuiging opgedaan dat je iets alleen kunt leren als je er moeite voor hebt gedaan. Het mag je blijkbaar niet zomaar ‘in de schoot geworpen worden’.

Dit ontdekte ik toen ik naast onze oudste zat die zijn taaloefeningen deed. ‘Papa, wat betekent ‘in acht nemen’ eigenlijk?’ vroeg hij, waarop ik hem het antwoord gaf en hij weer verder werkte. Bij het nakijken ontdekte ik dat hij het niet had gevraagd omdat het woord in een tekst voorkwam en hij betekenis niet kende (waar ik van uit ging), maar dat dat letterlijk de vraag in zijn taalboek was. ‘Wat betekent in acht nemen?’

Ik ontdekte twee reacties bij mijzelf. De eerste was dat ik mij een beetje in de maling genomen voelde: ik had het antwoord gewoon voorgezegd! Hij was het werk aan het doen, niet ik? De tweede reactie ontdekte ik de tweede keer dat hij zo’n vraag stelde. Hij was weer aan het werk en vroeg ‘wat betekent ‘voortschrijden’ eigenlijk?’ In plaats van te antwoorden keek ik even in zijn boek. Het bleek inderdaad weer om een opdracht te gaan. Ik begon een gesprekje met hem en probeerde hem te helpen om zelf het antwoord te vinden, door dingen te vragen als ‘waar moet je aan denken bij dat woord?’ of ‘waar lijkt het op?’

Kinderen aanleren ergens moeite voor te doen

Zo heb ik het sindsdien bij de taaloefeningen gedaan. Af en toe werkte het. Maar soms was het gewoon echt een woord dat hij niet kende, en daarbij kwam ik op een gek punt. Want dan zag ik ergens ook wel dat hij er niet zomaar op ging komen, er langer over nadenken en meer vragen stellen ging echt niet helpen. Toch bleef ik daar de eerste paar keer wel mee doorgaan. Want iets hield mij tegen om ‘zomaar’ het antwoord te geven. In mijn hoofd achterhoofd hoorde ik een stemmetje: ‘hij moet er zelf opkomen, anders leert hij er niks van!’ Ook hier werd ik wakker geschud door Merel, die op een bepaald moment zei: ‘je kunt het hem ook gewoon zeggen hoor.’

De makkelijke weg is ook goed

Daardoor realiseerde ik mij dat het inderdaad nergens op sloeg om eindeloos door te vragen. Sommige dingen moet je nu eenmaal voor de eerste keer horen. Verwachten dat het antwoord op magische wijze in zijn hoofd opkomt is niet echt realistisch.

Toch bleef iets me dwars zitten. Want was het niet een beetje een gekke vraag in het boek als hij zelf niet op het antwoord kon komen? Totdat ik ontdekte dat hij in een toetsboek aan het werken was. Niet het les- of oefenboek. Dat boek ging ervan uit dat hij het woord eerder had gehoord, namelijk omdat hij er in de lessen ervoor mee zou hebben geoefend. Eigenlijk was het juist opvallend dat alle andere opdrachten zonder problemen waren gegaan!

Wil je meer Makkelijke Relaties?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het eerste hoofdstuk van Makkelijke relaties in de liefde gratis in je inbox!

Makkelijke relaties in de liefde te koop