Selecteer een pagina

Ik steek de sleutel in het slot van mijn voordeur als ik binnen de tienermuziek aan hoor gaan. Als ik de deur eenmaal open heb galmt het geluid naar buiten.

‘Hoi’ zeg ik als ik even later de kamer in stap.

‘Oh, ik heb je helemaal niet horen binnenkomen,’ zegt mij man. Wat ik mij goed kan voorstellen in deze herrie. Hij loopt naar mij toe en geeft een zoen. ‘Wil jij nog snel even naar de winkel lopen?’ vraagt hij dan. ‘We hebben helemaal geen eieren meer ontdek ik net.’

‘Nee,’ zeg ik direct. ‘Sorry hoor, maar dat wil ik dus echt even niet. Weet je wel hoe druk het was vandaag! En trouwens jij was de hele dag thuis.’ Ik praat steeds harder, mijn meezingende kinderen worden er stil van.

‘Ik wil gewoon rustig thuis zijn!’

Ik ga over op standje schreeuwen. ‘Ik ga niet naar de winkel en zet ALSJEBLIEFT die muziek uit!’ Ik draai mij om en trek de gangdeur weer open om naar boven te gaan.

‘Jullie weten WEER helemaal mijn thuiskomst te verpesten!’

Wat gebeurt hier?

Wanneer je al vanaf drie uur ’s middags vol verwachting op de klok zit te kijken of je al naar huis mag en je uiteindelijk met een hoofd vol stressgedachten thuiskomt, kan het zomaar zijn dat de werkelijke ervaring van de thuiskomst tegen kan vallen. Je partner reageert anders dan gewenst en de kinderen zijn door het dolle heen.

Dan kan je zomaar je eigen nare gevoel op je partner en de kinderen gaan projecteren. En dat lijkt dan nog logisch ook. Zij zingen immers keihard met de muziek mee en hij vraagt je ook nog om naar de winkel te gaan.

We zijn vaak geneigd om onze nare en onzekere gevoelens te willen verklaren. Om er een reden voor te gaan zoeken in de wereld buiten ons. Alsof er iets buiten ons is dat bij ons op gevoelsknopjes drukt.  

Niks van buiten kan jou beïnvloeden

Ja, die nare en onzekere gevoelens zijn er echt en je kunt er ook flink last van hebben. Maar de verklaring voor deze ervaring is zoveel simpeler dan we vaak denken. Onze gevoelens zeggen namelijk iets over de kwaliteit van ons denken. We bedenken een ideaal beeld van onze partner, kinderen, thuiskomst en ook een over onszelf.

Vervolgens bedenken we dat de werkelijkheid niet voldoet aan deze verwachtingen. Gedachten als: Zo zou het niet moeten zijn, ik heb recht op rust na een dag werken en waarom is mijn partner niet wat beter georganiseerd, die zijn de oorzaak van onze ervaring in het moment.

Op deze manier kun je je gevoelens zien als een alarmsysteem dat je waarschuwt als de kwaliteit van je denken laag is. Dit gebeurt ons allemaal, en je hebt er geen schuld aan. Het fijne is: het gaat ook altijd weer voorbij. Het is niet nodig om in actie te komen of je er onzeker over te voelen.

Af en toe inzien dat dit is hoe de menselijke ervaring werkt (onze gedachten creëren gevoelens en daarmee onze realiteit), zorgt ervoor dat de gedachten makkelijker weer van je afglijden. Dat betekent niet dat je ze nooit meer zult hebben, maar dat ze minder blijven plakken. Een soort anti-aanbaklaagje in je bewustzijn. En meer hoef je eigenlijk niet te doen. Dat is makkelijk!

Wil je meer Makkelijke Relaties?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het eerste hoofdstuk van Makkelijke relaties in de liefde gratis in je inbox!

Makkelijke relaties in de liefde te koop