Selecteer een pagina

Met moeite open ik de woonkamerdeur met mijn elleboog, duw hem verder met mijn voet en wankel met de zware kerstdoos de kamer in. Helaas staat de tafel vol kinderrommel van pakjesavond zodat ik moet bukken om mijn lading veilig op de bank te zetten.

‘René stuurde net een appje,’ zegt mijn lief die nu naast de kerstdoos zit. ‘Ze gaan borrelen bij Het Proefhuys dus ik ben er vanmiddag niet. Ik weet ook niet of ik mee eet.’

‘Dat klinkt leuk,’ begin ik. ‘Maar je zou vanmiddag met de kinderen een kerstboom gaan kopen en ze mogen iets uitzoeken voor in de boom. Daar hebben we het bij het ontbijt nog over gehad.’

Hij zucht bijzonder hard, staat op en loopt richting de gangdeur. Die staat nog open zodat hij hem alleen maar achter zich dicht hoeft te zwaaien. Tijdens de zwaai zegt hij boos: ‘Dan ga jij toch met ze, als je zo graag een boom wilt! Ik mag toch ook wel eens wat leuks doen met mijn vrienden?’

De deur is dicht. Ik onzeker trek hem weer open. ‘Natuurlijk mag jij leuke dingen doen,’ sus ik snel. Straks ontstaat er nog ruzie. ‘Zo bedoelde ik het helemaal niet.’

‘Nou, je begint meestal over iets anders dat ik zou moeten doen,’ zegt hij naar boven lopend.

Heeft mijn lief gelijk? Misschien wel… Ik kan best even de boom halen met de kinderen. Maak ik morgen wel de sushi en eten we vanavond die makkelijke pasta.

Wat ervaren de partners hier?

In de situatie hierboven bevinden beide partners zich in een onzekere gedachtenstorm. Dit overkomt iedereen zo nu en dan en zorgt voor bijpassende gevoelens. Beide partners zijn onzeker. De ene heeft wellicht gedachten in de trant van: straks gaan mijn vrienden denken dat ik nooit tijd voor ze hebben, denken ze dat ik een saaie huisvader ben geworden, willen ze mij nooit meer zien. Deze gedachten komen voort uit angst en onzekerheid en het uit zich op een boze manier.

De andere partner net zo goed onzeker door een gedachtenstorm. Alleen is deze storm gevuld met andere gedachten: De kinderen hebben zich echt verheugd op dit uitstapje, zullen ze geen negatieve herinneringen krijgen aan kerst als we vandaag niet de boom regelen en versieren, straks willen ze later als ze uit huis zijn geen kerst meer vieren met ons. Ook deze gedachten komen voort uit angst en onzekerheid en het uit zich in twijfel.

Je zou nu kunnen denken dat er iets mis is met deze relatie. Een oorzaak is makkelijke te verzinnen. De communicatie is een drama, de partners verstikken elkaar, of de waarde afspraak is afspraak wordt niet nageleefd, om er maar een paar te noemen.

Dit zijn allemaal verzinsels en de oorzaak is veel simpeler: Met elkaar in gesprek vanuit onzekerheid, leidt nooit tot fijne situaties, gesprekken of een gevoel van verbondenheid.

Lees ook: Thuiskomen na een dag hard werken

Onzeker zijn proberen te voorkomen is niet de oplossing

Ieder mens belandt zijn hele leven lang zo nu en dan in een toestand van onzekerheid. Gelukkig is het ook voor elk mens zo dat hij een aangeboren toestand heeft van welzijn en zelfvertrouwen. Deze toestand is ons uitgangspunt, de staat waar we altijd naar terug kunnen.

We gaan alleen gedurende ons leven van alles en nog wat geloven. Als opgroeiend kind probeer je een logische wereld om je heen te zien. Maar let op: die logica voegen we zelf toe! Sommige krijgen de overtuiging dat als je een fout maakt, je niet goed genoeg bent voor de taak. Anderen geloven dat wanneer je een fout maakt, de leerkracht of de baas jou de taak niet goed heeft willen uitleggen. Op deze manier denk je je weg van je aangeboren welzijn.

Een van de misverstanden in onze huidige maatschappij is het idee dat je hard moet werken om deze onzekere gedachten aan te pakken. Dat je ze moet onderzoeken, bespreken en oplossen. Maar wat als dit nu juist zorgt voor méér onrust?

Want wat we bij de meeste therapievormen doen is juist vaker denken aan onze zekere gedachten. En via ons bewustzijn krijgen we dan de bijbehorende ervaring.

Wat kunnen we dan wel doen? Iets doen is niet het juiste woord. Want alles wat lijkt op een goede methode, een handig trucje of een fijne techniek, werkt vaak niet als je in het dieptepunt van je onzekerheid zit. Tegen jezelf zeggen in de spiegel dat je helemaal oké bent, werkt prima als je je al zo voelt, maar midden in een onzekere gedachtenstorm helpt het vaak geen zier.

Inzichten in hoe bij iedereen de menselijke ervaring werkt zullen je echter wel altijd helpen.

Inzichten zorgen voor:

  • Vertrouwen dat onzekerheid niet je basistoestand is. En ook niet die van je partner.
  • Het besef dat je het welzijn niet kunt verliezen, dat je alleen maar kunt denken dat dit zo is.
  • Het zien van het welzijn in je partner, ook als die in een onzekere gedachtenstorm zit.
  • Het zien dat je nooit wijze besluiten neemt vanuit onzekerheid.
  • Zien dat communicatie vanuit onzekerheid voor beide partijen vervelend is, terwijl gesprekken vanuit je welzijn soepel lijken te verlopen.

Het goede nieuws is, je kunt je welzijn, je zelfvertrouwen, niet verliezen

Deze inzichten kunnen je het vertrouwen geven dat het er nu misschien slecht uitziet, maar dat dat alleen een zienswijze in het moment is, en dat deze voorbij zal gaan. Er komt altijd weer een moment dat je je in welzijn bevindt en de wereld er rooskleuriger uitziet. Dan ga je zien dat je af en toe in een onzekere toestand zit, maar je dat je het niet bent.

Zit het uit, neem even geen beslissingen. Morgen weet je misschien de oplossing wel. En zit je partner in onzekerheid, probeer diegene dan niet als boeman te zien maar als iemand die het ook even niet ziet. Ook hij of zij zal er vanzelf weer uitkomen.

Wil je meer Makkelijke Relaties?

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang het eerste hoofdstuk van Makkelijke relaties in de liefde gratis in je inbox!

Makkelijke relaties in de liefde te koop